I denne artikkelen ser vi på AI+UX. Hva tror AI eksperten vår Halvor Barndon om hvordan utviklingen av AI vil påvirke UX-faget og designerne? Hva tenker UX-eren vår Sara Stegane om dette? Vi dykker dypere i utfordringene, statusen og fremtiden for UX-designere og AI. Er AI+UX=Sant? Hva skal du som UX-er gjøre for å holde tritt med utviklingen og inkluderingen av AI i nye prosjekter?
Halvor Barndon, MSc Machine Learning
En anerkjent figur innen brukervennlighet i webapplikasjoner, Jakob Nielsen, har selv sagt at “de fleste AI-prosjekter fortsetter i lykkelig uvitenhet om brukernes behov, takket være AI's overlegne nytteverdi som oppveier dårlig brukervennlighet.”. Nielsen er kanskje mye omdiskutert for tiden, og er kanskje ikke like sentral i UX faget som før – men jeg syntes påstanden er interessant. Enten er du forberedt på endringene som kommer med introduksjonen av AI, og kjenner til bruksområdene og nytteverdiene, eller så passerer teknologien både deg og kompetansen din som UXer. La oss ikke glemme at aktørene og selskapene som skal ta i bruk AI må endres som organisasjon, og det går sakte. Om det endelig skjer, og AI blomstrer for fullt, er UXerne da klare for å tilpasse seg også?
AI vil utvilsomt hjelpe UXerne også. Det vil bli mer jobb, ettersom AI har så stor nytteverdi, men brukere ikke helt forstår hvordan de skal bruke det. Ikke alle AI verktøy bruker “prompting” og ser ut som et chat-vindu. Mer tradisjonell AI, som objekt-klassifisering eller kraftig regresjon kan ikke chattes med – likevel må brukerne forstå dataen som AI modellene spytter ut til dem. God UX for AI vil gi fornøyde brukere og bedre forretning. Win-win.
Jeg tror også at hverdagen til en UX designer vil bli enklere. Vi vil såklart se at UXere bruker generert tekst og bilde til å fylle skisser og lage ideer. Å forberede brukertesting vil ta mye kortere tid, og én enkel UX designer kan sparre med ChatGPT om idéene sine og brukernes adferd, i stedet for å be en annen se på det. Alt dette uten å selv miste den kreative kontrollen over designet. I designverktøy vil implementeringen av AI effektivisere knotete arbeid, uniforme designvalg og overførbarheten til utviklere. Dette ser vi allerede i dagens verktøy, eksempelvis at Figma kan generere kode direkte fra design. Genial idé, men ikke nødvendigvis feilfritt, som all annen AI.
Likevel kan ikke alle UX-designere sitte på gjerdet og vente på at AI verktøy skal hjelpe dem med å hjelpe andre AI prosjekter. Jeg tror UX-designere må trene seg opp på all mulig AI nå, med en gang. Jakob Nielsen påstår at det vil være enorm etterspørsel for UXere med AI erfaring allerede i 2025. Da tenker jeg ikke på å bruke ChatGPT til å lage brukerundersøkelser eller komme med forslag til design-idéer, men å forstå bruksområde til noen andres implementasjon av AI i en helt egen arbeidsflyt, og designe en løsning som har brukerne i fokus, og ikke AIen. Likevel tror jeg at ChatGPT (og liknende) er et godt startpunkt for UXere som ikke har erfaring med AI. Bruk det til å lære deg selv om AI, og diskuter med både den og andre UXere hvordan ulike anvendelser av AI bør hensyntas når man designer en løsning.
Jeg tror aldri at AI vil erstatter UX-designere. Jeg tror UX design som et fag adopterer mye som en maskin ikke forstår, eller klarer å se helheten i. Empati, psykologi, pedagogikk og tilgjengelighet for alle er eksempler. Som nevnt tror jeg heller at behovet for UX-designere blir enda større. UX-designere, så vel som utviklere, jeg har snakket med har alle tenkt tanken at jobben kan ryke når AI verktøyene kommer. Jeg tror heller at de bør frykte de etiske dilemmaene AI medfører som arbeidsdagen deres ikke fokuserte på tidligere. Nye utfordringer, som å informere brukeren om treffsikkerheten til AI de tar i bruk, hallusinasjoner i generering og ikke minst personvern i data verktøyene bruker vil komme veldig raskt.
Å lære seg å se gevinsten AI medfører brukerne, men samtidig holde hodet kaldt og designe med brukerne, og ikke AI, i fokus – det tror jeg blir utfordringen.
Sara Stegane, Senior UX-designer
Er det én ting jeg er helt sikker på, så er det at UX-designere tar denne utfordringen på strak arm. En av våre superkrefter er vår nysgjerrighet og evne til å forstå komplekse sammenhenger, enten det dreier seg om brukerbehov, teknologiske system eller prosesser.
At AI vil hjelpe arbeidet vårt, er det heller ingen tvil om. Mange har allerede begynt å ta i bruk forskjellige verktøy, aktører som Figma lanserer AI-funksjonalitet som gjør alt fra automatisering av repetitive oppgaver (som å navngi lag) til å generere forslag til design.
Bare ChatGPT har for mange vist seg å være et godt verktøy, det kan brukes til hjelp med alt fra ideer og metoder, generere tekst til skisser, rapporter, skrive mail samt analysere og oppsummere innsiktsarbeid. Mulighetene er mange, og jeg tror det blir opp til hver enkelt hvordan de ønsker å integrere det i sin arbeidshverdag. Når det er sagt, så er det viktigste av alt og ta det i bruk.
Halvor har også rett i at vi ikke kan sitte på gjerde og vente. Det er viktig at vi oppsøker informasjon og forstå teknologien. Dette gjør det lettere å identifisere hvilke bruksområder eller hvilke problemer AI kan være med å løse.
Jeg tror ikke at AI vil erstatte designere. Som Halvor påpeker, er UX-design et fagfelt med mange mellommenneskelige egenskaper som maskiner ikke kan erstatte. Empati, samarbeid og kommunikasjon er grunnleggende. Jeg ser for meg at behovet for UX-designere vil øke, særlig ettersom vi må navigere nye utfordringer som AI bringer med seg, som etiske problem, sikre tilgjengelighet, beskytte sikkerhet og personvern blir viktige områder å fokusere på.
Kort oppsummert, ved å kombinere våre unike menneskelige egenskaper med AI-teknologi, kan vi som UX-designere være med på å forme fremtiden på en positiv måte. Vi må være nysgjerrige, lære oss teknologien, og alltid sette brukerne først.
Om Skribentene:
Halvor Helland Barndon er en innovativ og resultatorientert prosjektleder og teamleder i Visito AS med mastergrad i maskinlæring fra Universitetet i Bergen. Han har en spesialisering i AI, og har en sterk evne til å drive innovasjon og tilpasse teknologiske løsninger for ulike behov, bransjer og virksomheter.
Sara Stegane er senior konsulent og UX-designer i Visito. Hun har erfaring som teknolog og designer, som gir henne en unik måte å kommunisere direkte med både utviklere og brukere. Hun var UX lead på Djinn prosjektet med Mediehuset iTromsø, hvor hun designet et AI verkøy og aktivt deltok i dialogen om brukervennlighet og adopsjon av AI.